TatlıTatlı EfsaneEfsane AşkAşk Aman AllahımAman Allahım

Kedilerde Kanser

Eğer kediniz kanser ise öncelikle ona en doğru yardım yolunu veteriner hekiminizle kararlaştırmalısınız. Kanser mutlaka sonu hüzünle sonuçlanacak bir rahatsızlık değildir. Onu kaybetmemek için gereken her türlü savaşı vereceğinizden eminim.

Maalesef altı kediden biri kanser olmaktadır. İnsanlar da olduğu gibi bunun çoğunlukla beslenme ile ilişkilendirildiği düşünülüyor. Tabi bazen hayvanın genleri de dış kaynaklardan etkilenerek değişebilmektedir. Erken teşhis her zaman olduğu gibi çok önemlidir. Eğer aşağıdaki belirtileri görüyorsanız lütfen kısa sürede veteriner hekiminize başvurun. Erken teşhis halinde sonuçlar olumlu olabilmektedir.

• Güçsüzlük,
  • Kilo kaybı,
  • İştahsızlık,
  • Cilt üzerinde veya altında şişlik, kanama,
  • Gözlerinde değişiklikler
  • Kabuk bağlamayan yaralar,
  • Deşiğik şekilde miyavlama vb.

Peki kanser nedir ?

Kanser, hücrelerin dağılımının ve büyümesinin kontrol edilememesi durumudur. Böylesi bir durumda düzenli hücre üretimi bozulur ve bazı hücreler normalden büyük bazıları ise normalden küçük olarak oluşmaya başlar. Bu hücre bozulması kısa sürede kanserle sonuçlanır.

Tümör, ya iyi huylu (benign) yada kötü huyludur (malign). Malign bir tümör büyük bir olasılıkla metastaz yapacaktır ; yani bedenin başka kısımlarına sıçrayacaktır. Benign tümörler ise bedenin başka kısımlarına sıçramaz.

Bir tümörün benign yada malign olduğunu anlamak için tümörden alınan doku parçaları mikroskop altında incelenir, buna da biyopsi denir.

Kanserin birçok sebebi olabilir

Kedilerin kanser olmasının sebepleri genetik, güneşe maruz kalma ya da kanserojen kimyasallar olabilir. Ki bunların hepsi de kansere yol açabilen unsurlardır. Kedilerde lösemi virüsü ve kedilerde bağışıklık yetmezliği virüsü gibi şeyler de kansere neden olabilir.

Kedilerde en çok rastlanan kanser türleri ;

• Lenf kanseri ( lenfoma ) : Tümör, bağışıklık sisteminin bir parçası olan lenfosit adı verilen beyaz bir hücre olarak başlar. Birkaç yerde gelişebilir.

• Kan kanseri

• Ağız kanseri

• Meme kanseri : Meme bezlerini etkiler ve genellikle dişi kedilerde görülür.

• Kemik kanseri

• Cilt kanseri

Tedavi Nasıl Olabilir ?

Birçok tedavi türü vardır. Bu yöntemler tek tek ya da kombinasyon halinde uygulanabilir.

Radyoterapi : Oldukça güçlü bir tedavi yöntemidir. Oldukça az yan etkisi vardır.

İlaçla Tedavi : Kanser ilaçları kedilerde ne yazık ki hastalığı tedavi etmekten ziyade hastalığın ilerlemesini durdurmaktadır.

Cerrahi Müdahale : Kanserli bölgenin alınması da özellikle kötü huylu kanserlerde hasta kedinin yaşam süresinin uzamasında etkendir. Öte yandan iyi huylu kanserlerde de hastalığın tamamıyla tedavisini sağlayabilir.

Kemoterapi : Özellikle kanserli hücrelerin azaltılmasında urların boyutlarının küçültülmesinde uygulanan kemoterapi aslında çeşitli ilaçların bedene verilmesi ile yapılmaktadır. Kusma, baş dönmesi, halsizlik, iştah kaybı, ateş gibi yan etkileri vardır ama ilerlemiş hastalıklarda genellikle tercih edilmektedir.

Özge Demir tarafından yazılmıştır.

Merhaba,
Ben Özge Demir. Kırıkkale üniversitesi veteriner fakültesi öğrencisiyim. Oluşturduğum yazılarla faydalı bilgiler vermeye çalışıyorum. Herkese keyifli okumalar...

Hikaye OluşturucuEmoji Bağımlısıİçerik YazarıGaleri OluşturucuÜyelik Yılı

Kedi ve Köpeklerde İdrarda Özgül Ağırlığı Yorumlama