TatlıTatlı EfsaneEfsane

Köpeklerde Dirsek Higroması

Higroma eklem kapsülünün etrafının fibröz doku şeklinde kalınlaşması ve etrafında sıvı  birikmesi ile dışardan rahatlıkla gözlenebilinen bir şişlik durumudur. Higromalar genellikle ağrılı değillerdir.          Köpek vücudu üzerinde herhangi bir kemik üzerinde oluşabilir. En sık dirsek üzerinde daha sonra ayak bileği veya kalça üzerinde oluşur.

Higromalar ilk oluştuklarında genellikle küçük, yumuşak, ve oldukça hareketlidir . Kronikleşmiş formunda büyük, sert, ve ağrılıdır.

Etiyolojisi

Dirsek higromalarının oluşumlarıyla ilgili çok sayıda etiyolojik faktör vardır. Dar ve sert zeminli yerlerde yatıp kalkmalar, bölgede oluşan ve tekrarlayan kontüzyonlar ve Bruselloz higroma oluşum nedenleri arasında sayılmaktadır. Ayrıca higroma oluşumunda genç köpeklerin kemik çıkıntılarının yeterince korunamamasının rol oynadığı bildirilmektedir.

Tedavisi

Higromaların tedavisi operatiftir. Köpeklerde küçük veya büyük çaptaki dirsek higromalarının kavite duvarları sert bir durum almışsa şirurjikal drenaj ve bandaj uygulamaları yapılmalıdır. Bu amaçla higromaya aseptik prosedürleri izleyerek dorsal ve ventral olarak ensizyon yapılır. Bir parmak ventral delikten sokularak içeride bulunan herhangi bir kitle varsa dışarıya çıkartılır. Kese içerisinden bir dren geçirilir, deri üzerinde alt kısımda bağlanır.

Ayrıca köpeklerde dirsek higromalarının sağaltımında total ya da parsiyel eksizyona ek olarak kortikosteroid enjeksiyonlarıyla sağaltımın desteklenebileceği, ancak bu prosedürün bazen zararlı etkilerinin olabileceği unutulmamalıdır.

Dirsek higromalarının pek çoğu kozmetik problem teşkil ettiği için küçük ve ağrısız bir şekilde köpeklerin yaşamları boyunca sorun yaşamadan yaşamını idame ettirebilir.

Proflaksi

Köpeğimizin yattığı zeminin yumuşak olması en önemli profilaktik uygulamadır. Çünkü sert zemin üzerinde yatıldığında kompresyon basıncı her zaman köpeğimizin lehinedir.

İkinci en önemli önlem eklem bölgesinin travmalar dan korunmasıdır.

KAYNAKLAR:

° Prof. Dr. Tarık Bilal / Kedi Köpek Deri Hastalıkları / Nobel Tıp Kitabevi

°BİR KÖPEKTE BİLATERAL KİSTİK DİRSEK HİGROMASI OLGUSU VE SAĞALTIMI *Ali Said DURMUŞ, **Aydın SAĞLIYAN*Fırat Üniversitesi Veteriner Fakültesi Cerrahi Anabilim Dalı – ELAZIĞ  **Fırat Üniversitesi Keban Meslek Yüksek Okulu – ELAZIĞ

ÜsTeğmen

Samed SAYDAN tarafından yazılmıştır.

Zoonoz Hastalıklar

Kedilerin Eosinofilik Konjunktivitisi