ÖfkelendiriciÖfkelendirici ÜzüntülüÜzüntülü TatlıTatlı EfsaneEfsane AşkAşk Aman AllahımAman Allahım

Kedilerde Doğum Süreci

Kedilerde doğum süreçleri genellikle komplikasyonsuz ve kolay geçmektedir. Kedilerde doğum genellikle 55-65 gün arasında gerçekleşir. Kedilerde doğum 60 günden önce olabilir. Eğer kedinizin doğum süreci 60 günü geçtiyse ve hala bir doğum belirtisi yoksa mutlaka bir veteriner hekime danışmak gerekir. Anne kedi doğum için genellikle köşe, sessiz sakin ve karanlık alanları tercih etmektedir.

Doğum olarak adlandırılan süreç 3 aşamadan oluşmaktadır.

Birinci aşama rahim kontraksiyonlarının başladığı ve doğum kanalını açıldığı dönemi kapsamaktadır.  Bu aşamada vulvada ise az miktarda şeffaf akıntı görülebilmektedir. Açlık çukurluğuna bakma, perineal bölgeyi yalamalar gözükür. Huzursuzluk, miyavlama, kazma hareketleri vb belirtilerin görüldüğü bu dönemin 2-12 saat arasında sürdüğü bildirilmektedir.

Adult pregnant domestic cat isolated on a white background.

İkinci aşama cervixin tam dilatasyonuyla başlar ve yavruların tamamen çıkarılmasıyla son bulur. Anne kedide huzursuzluk, sık sık yatağına veya yuvasına girip çıkma gibi davranışlar da görülebilir. Kedide sık sık nefes alma , yavaş adımlarla yürüme, verilen mamayı reddetme ve çok sık olmasa da kusma gibi durumları gözlenebilir. Doğumun ikinci aşamasında güçlü kasılmaların başladığı görülmekte ve genellikle 10-60 dakika içinde yavrunun doğumu gerçekleşmektedir. Doğumun 2. aşamasının başlaması ve ilk yavrunun doğması arasındaki süre 10-30 dakikadır; fazlası endişelendirmelidir. Rahimdeki diğer yavruların doğumları da benzer şekilde 1 saatlik süreçler içinde gerçekleşmekte, toplam doğum süresi yavru kaybı olmaksızın 24 saate kadar uzayabilmektedir.

Kediler genellikle yatar pozisyonda doğum yaparlar. Doğum sırasında vulvadan kahverengi akıntılar gelebilir.  Anne kediler doğum yaparken çok sık nefes alabilir.  Panik yapmamak ve anneye müdahalede bulunmamak gerekir. Yavrunun gelmesi uzun sürerse, yavrusunun bir kısmı göründüğü halde hala çıkmıyorsa, veya kedi çok yüksek sancı çekiyorsa mutlaka acilen bir veteriner hekimden bilgi almak gerekir.

Yeni doğan kedi yavruları genellikle 90-110 gr aralığında bir doğum ağırlığına sahiptirler. Eğer anne çevresel bir risk hissederse yavruları daha güvenli bir ortama taşımak isteyebilir. Yeni doğanların, kendilerini önemli bir dönem (6 hafta kadar) boyunca hastalıklara karşı koruyacak antikorlar açısından zengin bir besin kaynağı olan kolostrumu (Anne sütü ) almaları da çok önemlidir.  Doğumdan sonra yavruların yalanması solunum ve dolaşımlarını uyarır. Göbek kordonları genellikle anne tarafından koparılır. Kedi yavruları son yavru doğduktan sonra 1-2 saat içinde annelerini emer .

Üçüncü aşama yavruların çıkarılmasından sonra başlar ve son yavru zarının çıkarılmasıyla biter. Genellikle her yavrunun çıkartılmasını takiben kısa süre içinde ona bağlı yavru zarları da atılmaktadır. Son doğan yavruya ait plasentanın uzaklaştırılmasıyla birlikte doğumun üçüncü aşaması da tamamlanmaktadır.

Tilbe Su Yapıcı tarafından yazılmıştır.

ONE HEALTH !

VETERİNER HEKİMLER VE ÜRETİLEN AŞILAR